Vol motivatie

Het nieuwe voedingsschema waar ik afgelopen maandag mee gestart ben bevalt super goed! Geen momentje van honger en genoeg lekkere dingen in het schema om zin in te hebben. Ook zijn de porties van een goed formaat. Fijn want dat betekend weer meer flexibiliteit met het maken van de avond maaltijd. Als de hoeveelheden een beetje goed zijn is er toch een stuk beter een ter plekke bedacht gerecht of recept van te maken. Ik merk ook dat ik me meteen een heel stuk beter voel tijdens het trainen. Ik heb veel energie en maak eindelijk weer eens een PR. Vooral bij de zware trainingen voor mijn benen merk ik verschil. Ook begin ik er weer aan te wennen het voedingsschema wat strakker vast te houden. Zo heb ik een borrel van het werk en gaat die avond braaf mijn koeltasje mee. Alleen op zondag ga ik tijdens een dagje weg even iets losser met het eten om. Het voelt goed en in balans. Ik hoop vooral om een zichtbare vooruitgang te kunnen maken voor we over 4 weekjes vakantie gaan houden. Het zou fijn zijn dan al de eerste stappen richting de volgende wedstrijd gezet te hebben. Ik zit vol motivatie om een verschil te gaan maken!

Advertenties

Terug ‘op dieet’

De foto hierboven laat de afgelopen 2 weken in vogelvlucht zien. Een aangename balans tussen barbecue, zelfgebakken taart, gezonde voedzame maaltijden met kip en vis en veel sporten. Ik heb zelfs weer wat extra hardgelopen (het zelfgebakken taartje moest toch wel even gecompenseerd worden, daar was niets verantwoords aan). Ondanks de goede basis waar ik telkens op terug pakte, bleef mijn gewicht na een kleine uitspatting harder stijgen dan ik met een doordeweekse week op schema er weer af kreeg. Na een gesprek met Rob is er besloten de calorieën in het voedingsschema weer wat omhoog te brengen, maar nèt onder onderhoud te blijven (dus net iets lager te houden dan wat je op een dag verbrand). Het nieuwe schema heb ik inmiddels ontvangen. Het is eigenlijk een iets uitgebreidere variant van wat ik al volgde. Ik wordt er heel blij van, het bevat brood, fruit en kwark (waar het voorheen met name uit vlees of vis bestond). De variatie is dus hoger en de calorieën ook. Hierdoor zal mijn honger gevoel wegblijven en zal mijn lichaam minder vet op willen slaan om ‘te overleven’. Ik ga dus weer ‘terug op dieet’. Nu is dieet feitelijk gewoon de benaming voor een voedingspatroon. In die context bedoel ik het dan ook. Diëten à la Sonja bakker of Cambridge houd ik me verre van. Gewone pure voeding waarin de stoffen zitten die mijn lichaam nodig heeft om mijn spieren te herstellen en spierweefsel aan te maken én zo goed mogelijk te verbanden. Voeding is dit jaar toch wel af en toe een beetje een worsteling geweest. Ik ben dan ook blij de laatste weken de balans weer te pakken te hebben. Wel zal ik weer iets meer om moeten gaan schakelen en focussen op mkjn doel om weer op het podium te staan. Af en toe iets lekkers moet kunnen, maar om het doel te bereiken zal ik nu toch weef iets vaker dingen moeten laten. Met een voedingsschema waar lekkere dingen in zitten zal dit ook vast makkelijker gaan. Ik heb er zin in met het schema aan de slag te gaan en ben benieuwd hoe het vanaf nu zal gaan!

Volgende wedstrijd?

Doordat het nu zo lekker gaat met trainen en voeding wordt het tijd om weer even vooruit te gaan kijken. Wat wordt eigenlijk mijn volgende wedstrijd? Een vraag die ik ook veel krijg de laatste tijd, Maar eentje waar ik zelf het antwoord ook even niet op heb. Mijn doel is om opnieuw het podium te betreden als ik er nóg beter voorsta dan ik vorig jaar in december deed. Met Rob bespreek ik de mogelijkheden. Op het moment vind ik het belangrijk er ontspannen in te zitten en gestaag naar het doel te werken. We denken dan ook dat de Sapcup in december wat krap zal zijn. Zeker niet onmogelijk, maar dan zou het vanaf nu al heel streng moeten worden. Realistischer is de Juliette Bergman cup in maart. Die houd ik dan ook maar even in gedachten nu.  Ik heb ook meteen meting bij Rob. Na de verhuizing blijkt mijn vetpercentage toch ietsje toegenomen, maar gelukkig is mijn vetvrij massa (waar ook je spieren bij horen) met zo’n 500 gram toegnomen. Daar ben ik dan wel weer blij mee! Hopelijk kan ik die lijn vasthouden (en dan wel mijn vetpercentage weer geleidelijk laten dalen natuurlijk). Het traimen gaat in elk geval erg lekker en ik begin alweer resultaat te zien in de spiegel. Aan het feit dat ik weer wat progressie fotos maak kan ik voor mezef herkennen dat het lekker gaat. Ik heb er super veel zin in om dan over een poosje weer het podium op te gaan!

Lekker bezig

Het heeft even geduurd, maar eindelijk gaat alles weer een beetje lekker. Op het gebied van mijn levensstijl bedoel ik dan want in mijn leventje gaat alles zowiezo wel lekker eigenlijk. De sleutel van het huisje, klussen, verhuizen. Het heeft allemaal best veel impact gehad om het ritme weer een beetje op te pakken. Tijdens het klussen waren de maaltijden vooral makkelijk en snel. Even iets voor de pak. Even iets om wat energie te krijgen. Mijn lichaam verlangde enorm naar koolhydraten. Zodra we in het nieuwe huis woonden heb ik het voorbereiden van mijn maaltijden maar weer opgepakt. Het heeft toch wel even geduurd voordat alle spullen boven water waren en ik niet meer steeds van alles kwijt was. Datzelfde was ook het geval met de spullen die ik nodig had voor bezoekjes aan de sportschool. Verder ook heel druk gehad in de avonduren waardoor sportschoolbezoekjes of maaltijdvoorbereiding er nog al eens bij in is geschoten. Ik kan nu zeggen dat voor ongeveer een week of 2 mijn dagen weer wat georganiseerde verlopen. Mijn sportkleding heeft een plekje in de kast, de wasmachine gebruiksklaar en de keuken in gebruik. Ik probeer dan ook, zeker op werkdagen, me goed aan mijn voedingsschema te houden en weer 5 x per week te trainen. Dit gaat goed gelukkig. Ik heb er ook echt weet veel plezier in. Wel merk ik dat ik soms nog wat zwakker ben om bijvoorbeeld traktaties e.d. af te slaan. Maar ook dit gaat steeds beter. Ik moet mezelf weer even het doel voor ogen houden: mezelf weer wedstrijdklaar maken. Alleen ga ik dit keer  niet voor ‘goed genoeg om deel te nemen maar wil ik echt kans maken op een eerste plaats om mezelf hiermee te kwalificeren. Ik wil er nu even geen datum aan vast pinnen. Eerst maar eens terug in vorm, het liefst snel. Volgende week heb ik een afspraak met Rob. Dan gan we dit plan verder uit stippelen. Ik heb er zin in om er hard tegen aan te gaan de komende tijd!

Wat is gezond?

Compilatie gemaakt voor het eerste event, Boost your summer van het Rabo Vitality programma. De foto’s zijn van mijzelf en van collega en Instagram vriendin @ni.na.ca

Nu ik weer wat strenger mijn schema volg en het koeltasje vaker mee gaat, ook naar sommige uitjes roept dit vaak meteen gespreksstof op bij de andere aanwezigen. In zo’n gesprek over waar ik mij mee bezig houd en hoe ik mijn fitte levensstijl uitvoer en mezelf voorbereid op een wedstrijd krijg ik vrijwel altijd de vraag ‘Is dat wel gezond, wat jij doet?’. Een uiterst lastig te beantwoorden vraag en ook eentje waar ik een beetje spontaan uitslag van krijg. Ook dat. De reden daarvan is dat ik me er zo over verbaas dat je deze vraag alleen krijgt als je juist bewust met je lijf en je voeding bezig bent. Het verbaasd me dat toen ik veel zwaarlijverig was, ik nooit sportte, ik alleen maar kant en klaar, vet en zoet eten tot me nam en mijn buikvet  (zo leerde ik na een eerste meting) in de categorie verhoogde kans op hart- en vaatziekten en diabetes type 2 viel, er nooit iemand was die mij tijdens het wegwerken van een reep de vraag stelde of het wel zo gezond was waar ik mee bezig was. Het verbaasd me dat je bij een slechte levensstijl geen vraagtekens mag hebben. Rond is gezellig en de waardering voor de Bourgondische levensstijl is groot. Ben je echter serieus met je lichaam en voeding bezig dan wordt het gezonde gehalte daarvan al snel in twijfel getrokken. 
Door het veelvuldig moeten beantwoorden van deze vraag heb ik voor mezelf nu wel een idee over wat ik als gezond beschouw. Het heeft bijzonder weinig met richtlijnen voor voeding of sport te maken. Ik denk dat het hem zit in het gelukkig zijn met jezelf, en uiteraard wel in de basis goed voor jezelf en je lichaam zorgt. Ik denk dat dit een wisselwerking met elkaar heeft. Door goed voor jezelf te zorgen zowel fysiek als mentaal kom je vanzelf lekker in je vel te zitten. Ik kan dan ook zeggen dat dat zeker te weten voor mij geldt als ik veel sport en mijn voedingsschema volg. Het antwoord is dus eigenlijk heel simpel; ja ik leef gezond! Om nog meer mensen enthousiast te maken voor een gezonde levensstijl (zoals ik deze net geformuleerd heb) ga ik op mijn werk aan de slag als zogenaamde Rabo Vitality Booster. Samen met een team enthousiastelingen met een fitte levensstijl nemen we deze rol oms in het komende jaar, waarbij we op de werkvloer diverse events organiseren. Ik heb er erg veel zin in om mijn collega’s net zo enthousiast te krijgen en als ik ben, en ze te helpen hun eigen doelen te vinden!

12 dagen plan #deel 2

De 12 dagen zitten er op. En met resultaat! Mijn gewicht bleef geleidelijk dalen, ik kom alweer bijna onder de 70 kilo uit. (Rond de 65 kilo voel ik me het lekkerst in mijn vel heb ik gemerkt). Maar nog meer zegt de meting van mijn vetpercentage. Zoals ik weleens heb uitgelegd wordt in millimeters de dikte van de laag onder huid gemeten wat omgerekend in een tabel het vetpercentage uitdrukt. Het was alweer 3 mm minder dan de meting ervoor. Op dit moment ongeveer 1%punt minder in vetpercentage. Het gaat de goede kant op. Ik ga van het weekend even lekker genieten van een weekendje Zeeland en vervolgens proberen om na het weekend nog een weekje streng zijn vol te houden. Omdat we aan het einde van de week de sleutel krijgen van het  nieuwe huis zal het met alle verhuistoestanden nog lastiger worden om op schema te blijven dus probeer ik er nog even zoveel mogelijk uit te halen nu de dagen nog regelmatig zijn. 

De 12 dagen waren af en toe wel pittig om vol te houden, vooral omdat er enkele dagen extreem laag in koolhydraten tussen zaten. Het is wel wat eentonig en sober maar het snelle resultaat vanuit zowel metingen als wat ik zie in de spiegel maakt veel goed. Nu ik nu vet probeer te verbranden en nog niet bezig ben met het uiteindelijke leegtrainen van de spieren voor een peakweek (waar het schema oorspronkelijk voor geschreven was) spreek ik met Rob af het schema nog af en toe weer op te pakken maar dan de laagste koolhydraatdragen te laten vervallen en bijvoorbeeld af en toe een week de middelste dag aan te houden. Die dag was ook goed vol te houden dus dat klinkt goed. Benieuwd hoe het me de komende tijd zal vergaan en wanneer ik goed en wel gesetteld ben in het nieuwe huis heb ik zin om weer lekker maaltijden te gaan ‘preppen’ en mooie resultaten neer te gaan zetten de rest van het jaar!

12 dagen plan #deel 1

De eerste begin van 12 dagen ‘afzien’ zit er op. Alles is alleen iets anders gelopen dan gepland.. .. Ik zal bij het begin beginnen. Rob heeft een 12 daags voedingsschema geschreven voor mij dat mij gaat helpen weer snel een beetje terug te komen op gewicht en mijn vetpercentage te laten dalen. Het is vergelijkbaar met de ‘carb deplete’ dagen van de week voor mijn wedstrijd (zie evt de blog peak week!! terug voor meer inhoud daarover). Voor deze 12 dagen is het langer doorgetrokken en bouw je de eerste 6 dagen koolhydraten af en daarna weer gelijkmatig op om vervolgens weer op mijn reguliere schema over te stappen. Al die tijd blijft de training wel voortgezet zoals normaal. Ik begin er vol goede moed aan. Op 1e pinksterdag gebruik ik de vrije dag om boodschappen te doen en mijn maaltijden te koken en voor te bereiden. Dinsdag start ik met dag 1. Aan het eimde van de dag voel ik me enorm beroerd worden. Ik breek mijn training af en ga zonder de laatste maaltijden te eten naar bed. Dag erna ben ik ziek…. oh wat baal ik! Ik laat het voor wat het is en probeer wat havermout, eieren en een rijstwafeltje binnen te houdeb. De gedachte aan vis maakt me misselijk. De dag erna voel ik me alweer wat beter maar mijn maag blijft onrustig dus ik eet nog niet volgens het schema. Op vrijdag start ik opnieuw. Het voelt goed. Geen moment honger en ik moet zelfs een beetje ‘proppen’ om maaltijd 7 er voor het slapen gaan nog in te krijgen. In het weekend wordt het iets uitdagender. Bezoekjes bij vrienden gewapend met een koeltasje propvol bakjes sla ik moeder op beide dagen de frietjes af en houd het bij mijn bakjes terwijl de rest van het gezelschap frietjes af heeft gehaald. Nu is friet van alle lekkere dingen in de wereld niet mijn grote favoriet, maar de geur doet mijn maagjes toch wel rommelen. Ik ben trots op mezelf! Op zondag heb ik ook meting. Gelukkig alweer een gestage daling in mijn vetpercentage die hopelijk de komende dagen nog een stuk af gaat nemen. Ik kan nu niet wachten op de volgende meting!

Pinksterweekend

Het was een druk weekje met als afsluiting een heerlijk ontspannen weekendje Duitsland. Deze week gaat het lekker met trainen en met het volgen van het voedingsschema. Ook met mijn rug gaat het wel goed. Doordat ik wel mijn houding compenseer doet mijn rug nog wel steeds pijn en bovenin zit het ook nog steeds vast. Ik besluit mijn rug tijdens het trainen extra steun te bieden en schaf een trainingsriem aan. Een grote brede riem die je strak om je middel snoert waardoor je houding tijdens het uitvoeren van de oefeningen verbeterd en je extra steun in de rug geeft. Ik ben enorm blij met de aankoop, ik merk zo goed het verschil! 

Verder is Rob, na mijn meting vorige week, met de gegevens uit de meting aan de slag gegaan om te berekenen of de voedingswaarde nog voor mij kloppen en of er aanpassingen nodig zijn. Ook maak ik met hem een plan om het dalen van mijn vetpercentage een kickstart te geven. Als dit snel wat daalt zal het motiverend werken en kunnen we des te eerder een plan van aanpak voor een komende wedstrijd maken. Het plan is om even heel streng met mijn voeding om te gaan, volgende week na de eerste week op dit 12-daagse schema zal ik hier wel verder op in gaan. Een spannend vooruitzicht want het zal pittig zijn maar ook zeker resultaat gaan geven! Voordat het zover is sluit ik de week af door samen met Niels het weekend naar Duitsland te gaan waar we verblijven in een lief dorpje in het Rijn gebied. Ook nu weer koeltasje mee en water op schoot. Bedankt voor de aanrader Anita, framboos gaat een nieuwe favoriet worden denk ik… Im het gebies van ons dorpje wandelen we veel en bezoeken diverse omliggende dorpjes en kastelen. Om die laatste te bereiken moet je nog een behoorlijke klim maken! Zeer ‘actieve rust’ dus op mijn rustdagje. Omdat we het weekend weg zijn houd ik even geen schema aan. Ik probeer goede keuzes te maken maar geniet ook zeker even van plaatselijke lekkernijen. Ik heb er veel zin in om volgende week het roer compleet om te gaan gooien voor 12 dagen lang. Het zal even pittig zijn maar ik heb er zoveel zin in weer volle bak vooruit te gaan!

Zonnige week

Het was een hele warme zomerse week! Mijn koeltasje en een koude fles spa wijken deze week niet van mijn zijde. Om gelijk maar even wat reclame te maken… (nee hier krijg Ik niet voor betaald, maar mensen van SPA, dat mag natuurlijk wel 😉) Ik ben dol op deze flessen van spa met fruit. Ik drink doorgaans alleen maar water en koffie (ok ook wel de nodige eiwit shakes en bcaa sportdrank) maar in de basis water. Heel veel water en ook wel veel koffie… maar dat dan weer een stuk minder met dit weer. Door de ontdekking van de flessen spa en fruit heb ik eindelijk een lekker fris bruis drankje mét een smaakje maar toch niet zoet en ook geen toevoegingen waardoor ik er lekker zoveel van kan drinken als ik wil. Het gaat nog steeds lekker met het voedingsschema. Ik houd me er goed aan en geniet alleen in de weekenden van wat het weekend me brengt, zoals ik vorige week ook al omschreven heb. Helaas zijn de resultaten op korte termijn nog niet heel groot. Mijn gewicht blijft nu een beetje hangen. Het trainen is wel super gegaan (zelfs weer een PR voor sommige oefeningen, dus het opbouwen gaat helemaal goed!) Op een of ander manier vind ik trainen met dit warme weer heerlijk. Lekker helemaal op zijn na een training. Dat het dieten én het trainen goed gaat kan verklaren waardoor mijn gewicht gelijk blijft. Als mijn spieren ook weer wat geprikkeld worden kan dit het verbranden van vet weer compenseren in gewicht. Ik probeer me er dan ook maar niet te druk over te maken en lekker te genieten van het heerlijke weer en mijn goede trainingen!! 

Weer oefenen met poseren

Geleidelijk aan begint alles weer lekker te lopen. Mijn rug en nek laten het helaas nog steeds een beetje afweten, maar hopelijk weet de manueel therapeut waar ik deze week een afspraak mee heb daar verandering in te brengen. Ik heb er goede hoop in dat het vanaf nu vooruit blijft gaan. Met mijn voedingsschema gaat het ook goed. Doordat ik me weer gemotiveerd voel met trainen helpt dat ook met voeding. Ik wijk doordeweeks niet meer af van het schema en in het weekend alleen als dat door onze bezigheden niet uit komt. Het voelt weer lekker en daar ben ik blij om! Als onderdeel van de motivatie krijg ik ook weer steeds meer zin om het poseren te oefenen. Ik kan bijna geen spiegel voorbij gaan zonder even voorzichtig wat poses en bewegingen te oefenen. In de rust tijdens een setje, in de kleedkamer, in de badkamer, de passpiegel thuis. Overal wil ik het even oefenen en even kijken hoe het er met verschillende lichtinvallen uitziet. Als alles lekker blijft gaan wil Ik binnenkort het poseren in bikini ook weer op gaan pakken. Daar heb ik de laatste tijd niet echt goed genoeg voor in mijn vel gezeten. Ik eil nog iets verder dalen in vetpercentage voordat ik weer in bikini de poses ga oefenen. Ik kan niet wachten tot ik het vetlaagje over de spieren heen er weer afgetraind heb. Ik ben benieuwd wat er straks zichtbaar gaat worden en naar de versie 2.0. Waarmee ik eind dit jaar het podium op zal gaan!